Et whitepaper kan være gull verdt
Vurder å utgi et whitepaper dersom du kan svare «ja» på noen av spørsmålene under:
- Har du et nytt og annerledes produkt?
- Har du en unik tjeneste?
- Har du behov for å gjøre din kunder oppmerksomme på et nytt problem?
- Er produktet ditt avansert og tar litt tid å forklare?
- Har du en ny eller spesielt god løsning på et kjent problem?
Da kan det være ypperlig å bruke et whitepaper til å fortelle om løsningene.
Et godt whitepaper er innhold som kan gi deg inngående linker, omtale i blogger og deling i mange kanaler. Et whitepaper er ment å skulle få leserne til å forstå et saksområde, finne en løsning på et problem og ta en beslutning.

Foto: Nehama Verter – CC-lisens
Innen markedsføring kan et whitepaper brukes til å forklare et produkt, en tjeneste eller løsning på en informativ måte. Et godt whitepaper er velskrevet og veldokumentert, gjerne med gode eksempler og skal demonstrere avsenderens tyngde og autoritet.
Det er en fordel om den er skrevet av en som publikum kjenner og har tiltro til. Den vanligste måten å bygge om en whitepaper på er å presentere et problem først og deretter en god løsning. Fokuset er på brukerens problemer og behov snarere enn på et bestemt produkt.
Hvor kommer begrepet whitepaper fra?
Det engelske begrepet White Paper har to betydninger.
Det betyr det betyr for det første det det samme som en stortingsmelding.
Siden 1990-tallet har det i tillegg blitt brukt om rapporter og publikasjoner som brukes til markedsføring og salg. Opprinnelig stammer imidlertid altså begrepet White Paper fra politkken. Det det er rett og slett det engelske navnet på en melding fra regjering og styresmakter.
Mange regner The Churchill White Paper fra 1922 som den første publikasjonen som benyttet navnet White Paper. Publikasjonen handler om britisk støtte til å opprette et hjemland for jøder i Palestina.
![By National Population and Talent Division, Prime Minister’s Office, Government of Singapore. [Public domain], via Wikimedia Commons. Whitepaper på engelsk betyr det samme som Stortingsmelding på norsk](https://i0.wp.com/lenehaug.no/wp-content/uploads/2015/07/A_Sustainable_Population_for_a_Dynamic_Singapore_January_2013_cover.jpg?resize=256%2C362)
By National Population and Talent Division, Prime Minister’s Office, Government of Singapore. [Public domain], via Wikimedia Commons
Hvordan gjør du det?
Du har en produkt en tjeneste som løser et problem, du skriver om problemet og løsningen på en god og informativ måte. Publikasjonen kan trykkes og deles ut og med fordel distribueres digitalt. Nettsider, nyhetsbrev og sosiale medier egner seg meget godt til å distribuerering av whitepapers.
Du skriver altså et godt whitepaper, lagerer den som PDF og laster den opp på nett. Lenken kan du publisere hvor som helst.
Mange krever at brukere registrerer seg før de får muligheten til å laste ned dokumentet. De lærde stride om hvor vidt det er en god strategi.
Et whitepaper egner seg spesielt godt til å beskrive tekniske problemer og løsninger og brukes mye i B2B markedsføring blant annet i IT-bransjen. Det er imidlertid ingen grunn til at ikke mange andre bransjer kan ha vel så stort utbytte av å produsere whitepapers. Er det noe det finnes mye av på nettet er det nemlig informasjon om IT-løsninger, markedsføring og bruk av digitale medier.
Jeg vil tro at whitepapers om helt andre ting, som nye regnskapsregler, riktig løpesko, helseråd på reiser og riktige kontormøbler kan få svært mange interesserte lesere, siden det finnes mye mindre av slikt innhold.
Whitepaper i vinden
Digi.no har en egen seksjon med en publiseringsløsning for whitepapers fra mange kilder, brukere som ønsker å laste ned publikasjonen samtykker til at utgiveren kan kontakte han eller henne. På denne måten genererer publikasjonen leads som kan føre til salg.
Mange tilbyr bruker å laste ned rapporter og publikasjoner i bytte mot en e-postadresse. Dette kan være en fin måte å bygge opp en e-postliste med potensielle kunder.
Også Teknisk Ukeblad lanserte i 2014 en egen seksjon for whitepapers.
Ulike medier leter etter gode måter å få betalt for at annonsekundene nå satser på innholdsmarkedsføring i langt større grad.
Innholdsmarkedsføring i sin optimale form gir leserne en merverdi utover det redaksjonelle innholdet, og virker ikke forstyrrende, skriver Teknisk Ukeblad
Jeg har jobbet så og si utelukkende med kontekstuell markedsføring på nett siden 2000 og kan underskrive på at god reklame kan utgjøre en stor merverdi for brukerne. I mange tilfeller er det faktisk relevant og informativ reklame brukerne er på jakt etter.
Tradisjonelt redaksjonelt innhold kan ofte mangle noen kvaliteter for publikum som dreier seg om hvem de skal kontakt dersom de har lyst til å kjøpe et produkt eller en tjeneste, hvor mye det koster, hvordan det leveres og så videre.
Teknisk Ukeblad krever også at brukerne registrer seg og aksepterer å bli kontaktet både av dem og utgiver før de kan laste ned publikasjonene.
En del mener at krav om registrering vil føre til at færre laster ned publikasjonen og ikke minst til mindre deling i sosiale medier. Dette kan tale for at det er bedre å tilby nedlasting uten noen motytelser. Desto flere som leser, desto bedre og hvis publikasjonen og løsningen er bra nok, kommer kundene til deg av seg selv.
Det er også verdt å vurdere om organisasjonen har kapasitet til å følge opp alle leads med telefoner og e-post eller ikke når du vurdere krav om registrering.
Kvalitet
Det er viktig at informasjonen er objektiv, unik og nyttig. Du bør ikke bruke whitepaper til selvskryt, det virker mot sin hensikt. Innholdets kvalitet er som alltid viktig. Det nytter ikke å jukse, juks blir avslørt.
Hvorfor whitepaper?
Salg og markedsføring er ikke som før. Ved hjelp av internett gjør de fleste kunder undersøkelser før de i det hele tatt kontakter en bedrift. Det sies at kundene foretar hele 60 prosent av beslutningsprosessen før de kontakter en bedrift. Kundene er derfor stadig på jakt etter relevant og troverdig informasjon om hva som kan løse deres problemer og utfordringer. Lenge før de kontakter deg vurderer de om de tror at DU er den rette til oppgaven. I et whitepaper har du muligheten til å demonstrere kunnskap, autoritet og gode løsninger.
Produksjon av whitepaper
Jeg tilbyr hjelp med å forfatte og redigere whitepapers i samarbeid med fagpersoner. Jeg kan også bidra med markedsføring og publisering i relavante kanaler, idéutvikling og planlegging av strategi i forhold til relevante målgrupper.
Kontakt meg på tlf. 91697833 eller lene.c.haug@gmail.com