Lene Haug
  • Tjenester og tilbud
    • Medierådgivning
    • Tekstproduksjon
  • CV
  • Referanser
  • Portfolio
  • Blogg

Egne medier – utnytt mulighetene

6. mai 2016

Warning: Illegal string offset 'id' in /home/olehaytu/domener/lenehaug/wp-content/plugins/jetpack/modules/contact-form/grunion-contact-form.php on line 1219

Det er du som er sjefen i dine egne eller eide medier og det er du som bestemmer hva som skal publiseres når, hvor og hvordanEide medier kontrollerer du selv!
Det er du som bestemmer hva, hvem. hvor, når, hvordan og hvorfor!

Begrepene «eide medier» og «egne medier» betyr det samme. Bruk det begrepet du liker best. Poenget er at de er dine, at du er redaktøren som kontrollere hva som skal publiseres.

De forskjellige medieflatene

Earned Media, Owned Media, Paid Media og Converged Media er alle en del av markedsmiksen

Kilde: Altimeter Group

De tre vanligste formene for mediaflater der bedrifter og organisasjoner kan få oppmerksomhet er:

  • Betalte medier – ulike former for annonserig
  • Fortjent medier – presseomtale, omtale på blogger og så videre. Noen mener at også sosiale delinger – likes, retweets og så videre er fortjent media.
  • Eide medier – er plattformer du eier selv både online og offline.

Blant digitale markedsførere snakkes det stadig mer om shared media og ikke minst converged media.

  • Shared media – mange ønsker å regne shared media som en egen kategori fordi den som deler ofte legger til eget innhold i delingen og derfor skaper noe nytt i tillegg – noe som igjen kan bli delt og likt, kanskje like mye på grunn av innholdet deleren har lagt til.
  • Converged media – er kanskje det begrepet som som er mest i vinden nå. Converged media er betegnelsen på den sammenslåtte miksen av tradisjonelle, digitale og sosiale medier.

Les Altimeter Groups rapport om converged media

Tradisjonelt har det innen markedsføring vært snakk om betalt media og fortjent media.

Med den digitale revolusjonen kom eide medier på banen som en tredje type, nemlig eid media.

Egne medier spiller en stadig viktigere rolle i markedsføringen for de fleste bedrifter og organisajoner.

Eide medier er en kanal du kan kontrollere. Det er enten en kanal du eier helt, som en nettside eller en kundeavis (Et eid medie trenger ikke å være digitalt) eller det er et medie du eier delvis som en Facebook-side, en YouTube-kanal eller en Twitter-konto. Ved hjelp av dine egne medier kan du øke synligheten til din merkevare eller organisasjon. Muligheten til å kommunisere direkte med kunder som er engasjert i dine tilbud er verdifull.

Tiden brukt på «egne medier» øker

Publikum bruker stadig mer tid på bedrifts- organisasjonsinterne medier. De siste fem årene har mediebruken i Norge økt med 90 minutter i snitt i følge forfatterne av boken «Suksess med egne medier», Øystein Bonvik og Aina Lemoen Lunde. Økningen i mediabruken antas å øke like mye de kommende fem årene.

Det er tiden publikum bruker på bedrifter og organisasjoners egne medier som øker, tiden brukt på tradisjonelle medier øker ikke.

Hvordan få utbytte av de eide mediene

Mange mener at den beste modellen er å ha nettsiden som navet i satsingen. Du bruker nettsiden til å publisere det meste av innholdet og de andre eide kanalene til å markedsføre det gode innholdet for å drive trafikk til nettsiden. I den andre enden av skalaen mener noen  at alt innhold bør spesiallages for de ulike kanalene. Enkelte ser ikke behov for noen hjemmeside i det hele tatt og bruker kanskje en Facebook-side som navet i den digitale satsingen.

Hvilken modell det er best å  velger avhenger av hensikt, mål og målgruppe.

Det som er viktigst er at du har et mål med innholdet du publiserer uavhengig av hvor. Innholdet er viktigst, sånn er det i all markedsføring. Teknisk sett er alt som legges ut en form for innhold. Alt er imidlertid ikke verdifullt eller interessant. For mange er det nettopp det å produsere nok godt og verdifullt innhold som er utfordringen. Les mer om hvordan du kan bruke godt innhold til markedsføring her.

Det viktigste for eide medier:

  • Gjør reaserch
  • Definer målgruppen
  • Alt innhold bør ha en klar hensikt
  • Bruk de kanalene og formatene målgruppen foretrekker
  • Du bør ha kvantifiserbare mål
  • Analysere resultatene
  • Gjør forbedringer basert på analysene

Call-to-action kan brukes flittig i eide medier

Den største fordelen du har i dine eide medier er at du har muligheten til å selge dine varer og tjenester på en helt annen måte enn i andres medier. Du kan bruke alt du publiserer i alle kanaler til å skape verdi og å knytte nærmere kontakt med potensielle kunder.

Du kan bruke dine egne medier til å få kontakt med potensielle kunder. Du kan be dem om registrere seg i en epost-liste, melde seg på en konkurranse, melde seg på et frokostmøte, laste ned innhold i bytte mot informasjon, like Facebook-siden din, abonnere på YouTube-kanalen din, følge deg på Instagram, kommentere, dele bilder og så videre. En god regel kan være at alle former for innhold har en oppfordring til brukeren om at han eller hun skal gjøre noe.

Elller hvor ikke be folk om sitere deg på Twitter.

I egne medier er det DU som er sjefen
del sitat på Twitter Tweet: I egne medier er det DU som er sjefen - via http://ctt.ec/0E15P+

Slik oppfordringer kalles Call-to-action eller CTAs på fagspråket.

CTAs har er ofte knapper som denne:

Lik vår Facebook-side

 

Kunsten å produsere godt innhold

Trenger du hjelp til lage en god strategi for hvordan du best kan bruke dine eide medier til å markedsføre dine tilbud varer og tjenester? Jeg analyser gjerne det dere gjør i dag og kan levere en veldokumenter og plan med forslag til gjennomførbare forbedringer som er innenfor avtalte budsjetter og hensyntar organisasjonens ressurser og muligheter. Jeg tilbyr også bedriftinterne kurs og opplæring.

Det er mange som gjerne vil produsere godt innhold som en del av sin digitale markedsføring, men som sliter med å få dette til samtidig med den daglige virksomheten. Det kan være tekniske barrierer eller et spørsmål om tid. Ofte er det lurt å få inn folk utenfra til å produsere innholdet.

Jeg kan tilby produksjon av innhold til nettsider og sosiale medier.

Hva som er godt innhold kommer an på hvem du vil nå og hva du vil si dem.

Publikum ønsker å lese om dine produkter, arrangementer og tjenester. De ønsker seg informasjon, historier, underholdning, nytte og interessante artikler og reportasjer.

Innholdsmarkedsføring dreier seg både  om å produsere innhold av interesse for dine målgrupper og å markedsføre dette innholdet.

Kontakt meg på tlf. 91697833 eller lene@lenehaug.no

Du kan også bruke nedenfor dersom du har spørsmål og synspunkter eller er intressert i høre mer om mine tjenester kan være til nytte for dere.

[contact-form]

 

Del dette:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • E-post
  • Skriv ut

Relatert

14. januar 2017 Lene
[custom-facebook-feed]

Kontakt

Lene Haug - Konsulenttjenester

Balders gate 10, 0263 Oslo
lene@lenehaug.no
tlf. 91697833
Copyright © 2014 lenehaug.no. All Rights Reserved
loading Avbryt
E-post ble ikke sendt - Sjekk dine e-postadresser!
E-postsjekk mislyktes, vennligst prøv igjen
Beklager, ditt nettsted kan ikke dele innlegg via e-post.