Lene Haug
  • Tjenester og tilbud
    • Medierådgivning
    • Tekstproduksjon
  • CV
  • Referanser
  • Portfolio
  • Blogg

Infografikk

2. desember 2014


En fantastisk visualisering av hvor mye karbondiosksyd som ble sluppet ut i atmosfæren i løpet av 2010 i New York City. Det var 54 millioner tonn, et tall som er vanskelig å forstå. Denne animerte infografikken vil få det til å virkelig forstå hvor mye det er.
Fra CarbonVisuals og Environmental Defense Fund

Infografikk

God infografikk er suverent innhold i digitale medier.

Det finnes ting som er vanskelig å forklare bare med ord eller tall. Av og til er det nødvendig med visuelle hjelpemidler. God infografikk har nærmest blitt en kunstform.

Tradisjonelt er informasjonsgrafikk visuell presentasjon av statistikk.

Den amerikanske statistikeren Edward Tufte er verdens mest kjente ekspert og pioner når det gjelder informasjonsvisualisering. Boken The Visual Display of Quantitative Information som han utgav i 1983 er blitt en klassiker når det gjelder informasjonsvisualisering. Han har siden skrevet flere bøker og artikler om temaet og holdt foredrag over hele verden.

Verdens beste infografikk

Informasjonsgrafikk er ikke noe nytt Edward Tufte regner den franske ingeniøren Charles Joseph Minards (1781-1870) femdimensjonale flytdiagramkart om Napoleons felttog i Russland i 1812 som verdens beste informasjonsgrafikk.

Minard

Tidenes beste informasjonsgrafikk By Charles Minard (1781-1870) [Public domain], via Wikimedia Commons

Infografikk i endring

Screenshot 2014-11-22 17.41.56

Det helt enkle kan være genialt How to Be Happy by Gustavo Vieira Dias. Et flytdiagram som minner det på å stille et veldig enkelt spørsmål.

Bruken av infografikk har eksplodert både i trykte og i elektroniske medier. Det er nå mulig å samle inn store mengder data om helt nye ting. Det finnes rett og slett overveldende mye data.

Vi snakker om «Big data». Det er lett å samle inn data om det meste, og ting som måling av Twittertrafikk kan avsløre uventede ting om menneskers adferd.

Mengden data er større enn noen gang og behovet for god og forståelig presentasjon bare øker.

Infografikken er i en rivende utvikling. I 2013 ble første utgave The Best American Infograpics av Gareth Cook utgitt.

Ikke minst har ny teknologi revolusjonert inforgrafikken. Du kan lage og publisere animasjoner og infografikk som kan oppdateres i sanntid for å nevne noe.

Det lages mange ulike former for infografikk og ikke alle er stengt fokuserte på statistikk lenger.

Flytediagrammer er også veldig populære i mange former. Noen er svært enkle og andre avanserte.

Gareth Cook har gått utenfor Edward Tuftes klassiske definisjoner og har inkludert nye former for infografikk i boken.

Les intervjue med Gareth Cook i Wired og se eksempler på infografikk som ble inkudert i boken.

Screenshot 2014-11-22 20.27.42

Rangering av pauseshowene i Super Bowl

Gareth Cook tok med mange nyere former for kreativ infografikk i sin bok. Blant annet inkluderete han den håndtegnede inforgrafikken til Tom Socca som analyserer pauseshowene i Super Bowl finalene etter Alfred Kinsey’s for skala for seksuell orientering. Skalaen går fra 1-6, der 1 står for helt hetroseksuell og 6 for helt homoseksuell. Tom Socca rangerte pauseshowene etter samme skala og erklærte Paul McCartneys show i 2006 som en ren ener, mens Gloria Estafan med kunstløpere ble rangert som en sekser.

Infografikk kan være både informerende, imponerende og underholdende, gjerne på en gang.

Har du noen gang lurt på hvor langt det egentlig er til mars? Sjekk ut denne!

Bilder sier mer enn tusen ord

Eller gjør de egentlig det? Ordtaket sier så, men bilder og ord sier forskjellige ting. De har hver sine kvaliteter. Et bilde egner seg til å beskrive rom og sted og til frembringe følelser. Bilder er gode til å illustrere ting og kan skape en umiddelbar gjenkjennelse. Dessuten husker vi bilder bedre enn ord.

Bilder er imidlertid flertydige og egner seg ikke til å beskriv for eksempel tid. Infografikk kombinerer gjerne tekst og bilder på en måte som gir leseren økt forståelse av sammenhenger.

Infografikk kan være avansert og teknisk,  og i andre tilfeller rett og slett kunst. På den andre siden har infografikk blitt noe alle kan lage og publisere i sine «egne medier».

Det finne mange enkel verktøy du kan bruke til å lage din egen infografikk:

  • Visual.ly
    Er et nettsamfunn av designere som tilbyr sine tjenester. De har også noen ferdige maler du kan benytte for egendefinert infografikk selv. Visual.ly lar deg også lage infografikk av data fra Google Analytics.
  • Infogr.am
    Har en rekke ulike maler du kan benytte for å lage infografikk. Her har du og mulighet til å legge til diagrammer, tekst og bilder.
  • Easel.ly
    Er også en tjeneste som tilbyr deg en rekke maler du kan benytte for å lage inforgrafer.
  • Piktochartx
    Piktochart kommer i samme gate som Infogr.am og Easl.ly og lar deg tilpasse infografer til ditt formål.
  • Wordle
    Wordle er et verktøy for å lage ordskyer, enten ved å legge inn egen tekst, eller en url.
  • Iconarchive
    Iconarchive er en arkivtjeneste med nesten 300 000 gratis ikoner.

Brukervennlig

En kombinasjon av tekst og bilder er ofte svært effektivt. Det ligger gjerne mye arbeid i å lage god infografikk, for leseren er det imidlertid veldig fort gjort å få et godt overblikk over et tema. God inforgrafikk er svært brukervennlig og nyttig innhold. Sitter du på spennende data, oversikter og statistikk bør du absolutt vurdere hvordan du kan presentere dette som infografikk.

God infografikk er godt innhold

Infografikk kan, men trenger ikke, å være teknisk avansert. Også her er det innholdet, nærmere bestemt dataene du presenterer som teller mest.

En håndtegning med intressant informasjon kan få like stor oppmerksomhet som en påkostet videoanimasjon.

Jeg kan bidra med å finne unike data og spennende vinklinger for din bedrift. Det er mange muligheter og du kan poste og distribuere dem på spennende måter. Vi kan sammen se på hvordan du kan bruke infografikk som et ledd i din innholdsmarkedsføring.

Kontakt meg på tlf. 91697833 eller lene.c.haug@gmail.com

Del dette:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • E-post
  • Skriv ut

Relatert

14. juli 2015 Lene
[custom-facebook-feed]

Kontakt

Lene Haug - Konsulenttjenester

Balders gate 10, 0263 Oslo
lene@lenehaug.no
tlf. 91697833
Copyright © 2014 lenehaug.no. All Rights Reserved
loading Avbryt
E-post ble ikke sendt - Sjekk dine e-postadresser!
E-postsjekk mislyktes, vennligst prøv igjen
Beklager, ditt nettsted kan ikke dele innlegg via e-post.